Hvor langt var vi fra det sted hvor MH370 crashede, måske crashed, hvad der så er sket med det fly, det forsvundne fly, som fylder verdens bevidsthed lige nu, mediernes bevidsthed,

vores nu nærmest medfødte protese (forældre lægger fosterscanningsfotos ud på Facebook før barnet er født), teknologiens arme og hænder, uhyggelige fingre, breaking news, parallelt med Ruslands aggressive fremfærd på Krim, det er med at holde tungen lige i munde, industrisamfundet er et overstået kapitel indenfor årtier siger eksperter, havene stiger, der diskuteres hvidhed og blinde pletter, der skændes, stemningen er aggressiv, blodet strømmer for hurtigt, det går for hurtigt, jeg kan ikke følge med, verden går for hurtigt, for meget, jeg er et koordinat i et samfund, jeg vil gerne være med, jeg vil gerne være god og gøre godt, jeg vil gerne forstå og få det hele med, se det hele fra alle vinkler, alle mulige, vil gerne tænke, vil gerne, jeg vil gerne, men pis, jeg smasker flad. Hvor langt var vi fra det sted, hvor MH370 måske crashede, hvor mange mil. Bror fortalte mig i dag om en ny teori, som går på, at da piloterne sagde all right, good night, vidste de ikke at transponderen allerede var sat ud, måske fordi der var en brand pga. et overophedet dæk, og så først lidt efter gik det op for dem, at der var problemer, at det elektriske system var sat ud, eller en del af det var sat ud, så slukkede de for resten af kommunikationen, for at finde frem til fejlen ved trial and error, og de skiftede hurtigt kurs, forsøgte at flyve tilbage til en sikker base, men det var for sent, og de blev forgiftet af røg, de mistede bevidstheden og kort efter livet, men måske havde nået at sætte automatpiloten til, så den kunne flyve dem til en sikker base, mens de bekæmpede ilden, men det var for sent, og de mistede bevidstheden og kort efter livet, og flyet fløj videre ad den planlagte rute, et spøgelse, indtil brændstoffet slap op, og flyet styrtede mod havet og sank. Det kan ikke forlade mig, det billede: Et fly fuld af døde på vej mod et eller andet punkt, et eller andet sted; det sted, hvor flyet jo nødvendigvis må befinde sig nu, i skrivende stund, med sine 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer ombord; 153 kinesere, 38 malaysiere, syv indonesere, seks australiere, fem indere, tre franskmænd, tre amerikanere og en baby, to new zealændere, to ukrainere, to canadiere, en russer, en hollænder og to iranere på falske pas; det ene italiensk, det andet østrigsk.

Leave a Reply

