BLISLAND

En blis er en lys plet eller stribe foran på et dyrs hoved.

 

Bliss can be a state of profound satisfaction, happiness and joy, a constant state of mind, undisturbed by gain or loss.

 

Vores plet, vores sted.

I min hjerne ligger BLISLAND og kan ikke finde ro. Inkongruens.

 

Savnet. Det mistede. Erindringen. Det midlertidige hjem, som vi ikke længere kan befinde os i. Som vi desperat søger at finde tilbage til. Det sakrale ved vores rekonstruktion. Det smertefulde.

 

Avalon. Muligvis Glastonbury iflg. Geoffrey Ashe. Senere teori: Avallon i Bretagne, Frankrig.

 

Queen of Camel.

River Camel.

The Camel Trail.

The Camel Train.

The Wenford Dries ligner et tog. Den længste fabriksbygning i UK. Under anden verdenskrig gemte man reservedele til et krigsskib her. Landgangen i Normandiet. D-Day. Le Havre.

 

 

Arthur født i Tintagel, Cornwall.

Får Caliburn/Excalibur på Avalon. Ex-calibur(n). Cali

Kālī is the Hindu goddess associated with eternal energy. “She who destroys”. The name Kali comes from kāla, which means black, time, death.

Thomas Malorywrites: “thenne he drewe his swerd Excalibur, but it was so breyght in his enemyes eyen that it gaf light lyke thirty torchys”.

Dødeligt såret bliver A. bragt til Avalon for at blive helbredt her. Dør og bliver begravet. Hans genkomst afventes fortsat. The once and future king. Parallel til Holger Danske (som også, ifølge lokal folklore, sover i Bulbjerg, og vil blive vækket, når landet er i fare).

 

Annwn – keltisk for Avalon (måske). Her er en magisk gryde gemt. Den hellige Gral. Visdom og udødelighed. Alkymi. Ægget. Kedlen. Kongens bad. Transmutation. Målet i ægte alkymi er ikke at lave guld af lort. Målet er at opnå den dybeste indsigt i universets arkitektur. At overskride alle grænser. Frihed. Fra døden. Guldet er blot en markør. Er det lykkedes én at skabe guld, er man på rette vej. Guld dannes formentlig ved supernova-eksplosioner. Langt hovedparten af alt guld på jordkloden befinder sig smeltet i jordens kerne.

 

Albion = England. Etymologi: Fra proto-indo-europæisk: Albho-; hvid (med reference til Dovers hvide klinter); eller: Fra proto-indo-europæisk: Alb-; bakke. Mest sandsynlige rod er dog det gæliske ord albio, som betyder land eller verden. Det hele ringer med.  

 

William Blake:

 

And did those feet in ancient time.
Walk upon England’s mountains green:
And was the holy Lamb of God,
On Englands pleasant pastures seen!

And did the Countenance Divine,
Shine forth upon our clouded hills?
And was Jerusalem builded here,
Among these dark Satanic Mills?

Bring me my Bow of burning gold;
Bring me my Arrows of desire:
Bring me my Spear: O clouds unfold!
Bring me my Chariot of fire!

I will not cease from Mental Fight,
Nor shall my Sword sleep in my hand:
Till we have built Jerusalem,
In Englands green & pleasant Land

 

Den apokryfe historie om at Jesus i sine ungdomsår var i England. At han muligvis rejste med sin onkel Josef af Arimathea, som handlede tin med briter i Cornwall. Og at Jesus her lærte af druiderne. At kristendommens oprindelse skal findes i Cornwall.  Alt dette er meget usikkert, meget spekulativt. Biblen er fuld af huller, selvmodsigelser. Og således åben for fortolkning, tildigtning, fantasteri. En ”moderne” roman. Jeg har kun pletlæst i den.

 

 

Paris Gare du Nord 9:13 – London St. Pancras 10:36

London St. Pancras 19:02 – Paris Gare du Nord 22:17

(Da jeg ankom tilbage til Paris, hjem, og gik ud fra Gare du Nord, blev jeg mødt af en mand i slidt, snavset jakkesæt og en orange kasket. Han ville tigge nogle penge. Jeg sagde at jeg kun havde britiske pund. Dem var han ikke interesseret i. Han slog ud med armene, sagde: ”Velkommen til en social katastrofe”.)

 

På toget Paris-London. Gennem flade, grønne landskaber. Transformatorstationer, elkablernes kurver, brune landsbyer, kirker, parkeringspladser. Jeg ser ingen mennesker. Farten er høj, alt strækkes ud, bliver sløret, abstrakt, mennesker er for små til at kunne skelnes i denne tåge. – Normandiet ligger højt, vi kører lige under skyerne. Jeg ser ud mod horisonten, den stopper alt for brat, man mærker højden.

 

De fleste omkring mig sover. Det bedøvende landskabstæppe som glider forbi, togets vuggende bevægelser. Vi er i en anden verden, en tryg verden, et mellemrum, en undtagelsestilstand. Jeg sover ikke, skal have det hele med.

 

Enorme grå klodser i landskabet, lagerhaller, bunkere, kyklopers arkitektur. Eller: Intelligente fugles bygninger (Ernst Jünger).

 

Jeg er i en korridor mellem Frankrig og England. Som et ingenmandsland. Tilstande glider sammen. Ikke vågen, ikke sovende. Uvirkeligt. Mellem tanker. Forsøger at gribe fat i noget. Må lade det slippe fra mig. I mine hænder løber riller uden særlig betydning, jeg ved ikke hvad de betyder. Arret på min højre hånds langefinger, på det der kaldes blommen, fra den dengang min far forskrækkede mig, mens jeg var ved at åbne en dåse hundemad, og jeg skar mig. Ude på badeværelset besvimede jeg, da jeg vaskede blodet væk, og på bunden af såret i et hvidt glimt så min knogle.

 

I tunnelen under den engelske kanal skrues tiden en time tilbage. Vi rammer nulpunktet. Verdens midte. Greenwich time.

 

 

Hvad jeg læste jeg på det tidspunkt? Husker det ikke. Det forsvinder. Kluklyde. Vindene i trækronerne. Lyspletterne på jorden.

 

 

Husker ikke en eneste drøm fra Cornwall. Husker ikke at have drømt. Som en drøm. Det som står stærkest er farverne grøn og blå, isprængt en smule lilla og gult. Var det før eller efter Cornwall jeg tog til Le Havre med M. Jeg tror det var før. Vi ankom en grå dag, på flugt fra Paris, fra labyrinten, klaustrofobien, og vi var vel ved at slide hinanden ned, falde sammen. Så vi måtte ud, rette vore blikke bort fra hinanden, malstrømmen, se noget sammen, bringe noget imellem os, nyt stof. Ja, vi var løbet tør, nået til bunden. Og det var gråt og grimt da vi ankom, som var det ikke længere Frankrig, vi var i. Beton. Krakeleret og brutalt, vi vandrede formålsløst rundt, vidste ikke. Satte os på bænke og røg smøger. – Men vi kom ud til kysten, bølgerne, den grå/hvide/dybgrønne havoverflade. Horisonten. Gråt. De næste dage kørte vi op og ned ad Normandiets kyst, gik ture langs kanten. Og vi tog tilbage. Vi havde savnet Paris. – Åh ja, det var det: Jeg opdagede en maler dér, i Le Havre, som jeg aldrig havde hørt om før, eller set et maleri af. (Find hans navn, skriv om ham).

 

Vi snakker om alt det som mangler. Grundlæggende er projektet mislykket. Det blev ikke som vi havde planlagt. Nu hvor jeg skriver dette er det 2½ år siden vi var i Cornwall. Vi ville være tilbage allerede i september 09, og lave en installation på stedet. Det blev aldrig til noget. Jeg vendte tilbage til København og postarbejdet. Kort efter flyttede Tor til Dals Långed, 200 km nord for Göteborg. Afstanden var stor. Vi var begge ved vadesteder i vores liv. Det gled fra hinanden. Vi mistede kontakten. En uendeligt langsommelig korrespondance. Og det blev vinter. Jeg besøgte ham i januar 10. Det var mørkt, koldt, vi sov, gik ture, lavede mad, spiste den, drak os fulde, snakkede. Det var mørkt. Sneen og de sorte træer som en støj. Besøgte en nedlagt papirfabrik i Fengersfors. De rustne maskiner, hullerne i taget, hvor sneen dalede ned, det gamle laboratorium med stakkevis af gamle protokoller og bøger, papirprøver, bjerge af dem, sunket sammen, rådnet, frosset. Og nu: Vi snakker om det som mangler: Relikvier til rekonstruktionen. Vi bragte så lidt med fra Cornwall. Nogle fotografier, et flimmer af lys og farver, et vindblæst net af myter og overtro, et par bøger. Hvorfor tog vi ikke ler med hjem? Hvorfor ikke sten, planter, et eller andet at vise frem. Bevismateriale. Vi troede vi snart skulle tilbage. Det kom vi ikke. Vi kan udstille teltet, sko, en jakke, myggespray – hvis vi stadig har den myggespray. Var der overhovedet myg i Cornwall? Jeg husker dem ikke. Husker tandpine, hovedpine, brændenælder. Men skoene har jeg stadig. Og jakken. Hvis jeg havde penge til tøj. Det er en anden historie.

One thought on “BLISLAND

Leave a Reply

