Jeg har lyst til at forgifte mig, snøre mig ud af mig selv.

 

For sådan er det jo med de fleste erkendelser; når først de er opnået, viser de sig at være banale, man ryster let i kødet og gaber nervøst, og lad så komme tilbage, videre, der er mange stier at gå nedad, før solen står op igen, og det er tid til at gå i seng, mens varer ankommer til supermarkeder og affaldet hentes, postbudene står og sorterer dagens post.

Det er sjældent at jeg kommer udenfor en dør før sidst på eftermiddagen.

*

Og familier og parforhold har osse deres krigstilstande, og venskaber og samarbejder osv. Vi er krigeriske. Eller som Johan Huizinga (i Homo Ludens fra 1938) ville sige: Vi leger, kultur er legende, således også krig. At forstå legens strategier, dens alvor, det er afgørende. Har ikke læst bogen endnu, men lige bestilt den, den findes på dansk, en uglebog fra ’63. Der er altid en krig lige om hjørnet. Jo mere jeg læser om krig, jo mindre krigerisk bliver jeg, eller jeg bliver mere opmærksom på mit krigeriske jeg. Du nævner Fever Ray. Kroppens krige. Og hvilken stråle, hvilken febril stråle. I den første tid efter universets opståen var alt ren energi, først senere opstod materien. 180.000 år efter Big Bang opstod de første stjerner og universet fyldtes med lys, vi kan stadig høre det, den store pære som tændes, lyden styrter stadig rundt omkring os, den er optaget, først troede man at det var en fejl, duelort på parabolerne, men nej, det var guds stemme. Og noget mere, nu du nævner Fever Ray og perler som falder. Har lyttet en hel del til traditionel indonesisk musik på det seneste. Hvis du er på Spotify, så søg på “the roots of gamelan” og lyt – det er vildt. Kh

 

Leave a Reply

